Aanloop en afzet in reutherplank

Lesideeën over de leerlijn springen. Met daarbij de bijbehorende bewegingsthema's: Vrije sprong, Steunspringen(inclusief rollen),Loopspringen, touwtje springen en ver- en hoogspringen
Plaats reactie
Yvonne1985
Leerling
Leerling
Expertise: Leergang bewegingsonderwijs in opleiding. Vanaf september start ik met blok3

Aanloop en afzet in reutherplank

Bericht door Yvonne1985 » za 29 okt 2011, 15:28

Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over de aanloop en afzet in een reuterplank. Er zijn een aantal zwakke bewegers, die niet tot een goede aanloop en afzet komen, en komen daardoor niet op over over een kast 5delig (groep 7/8.)
Graag wil ik de aanloop en afzet oefenen, maar kan hier helaas geen informatie over vinden hoe ik dit het beste kan aanbieden.
Welke leerhulp kan ik hier geven?
Zelf heb ik een goede voorbeeld gegeven. Verbale tips: als afzet met 1 voet en met 2 voeten op de plank, helpen niet.
Aanloop is niet snel genoeg, veel twijfel, remt af op het eind.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken??
Als eventueel literatuur over is, zou ik dat graag willen weten.

Groetjes, Yvonne

Deze website is afhankelijk van reclames en donaties.

Klik op de knop om te

Leon Gijse
Professor
Professor
Expertise: Webdesign, Judo, Werkweken, organiseren en creativiteit
Contacteer:

Re: Aanloop en afzet in reutherplank

Bericht door Leon Gijse » za 29 okt 2011, 18:18

Heb je al geprobeerd om zonder kast te springen? (vrije sprong)
Dan hebben ze niet de kast waar ze over heen moeten. Teken met krijt een lijn voor de plank van waar ze moeten afzetten. Zo krijg je een ruime insprong. Je zou met je telefoon of camera ook t kind kunnen filmen. Zodat het zichzelf ziet.
Laat even weten hoe t gegaan is.

Groetjes,

Meester Leon
Monkey see, Monkey do!

Yvonne1985
Leerling
Leerling
Expertise: Leergang bewegingsonderwijs in opleiding. Vanaf september start ik met blok3

Bericht door Yvonne1985 » di 01 nov 2011, 16:46

Bedankt voor je reactie!!
Ik heb het kind gefilmd, dus zou het inderdaad eventueel kunnen terugkijken met de leerling.
Verder lijkt het me een goed idee, om even zonder kast + lijntje te gaan springen. Wanneer de aanloop goed is en de afzet natuurlijk, dan komt het kind natuurlijk ook beter op de kast...
Ik laat het je weten hoe het is afgelopen. Vrijdag mag ik weer!

Dan heb ik nog een andere vraag: hoe kan je een kind met faalangst en met wat overgewicht toch laten touwzwaaien (zonder knoop).
Heeft een negatief zelfbeeld en is in het veleden een keer gevallen waarbij hij zijn pols heeft gebroken.
Mijn einddoel is natuurlijk zelfstandig zwaaien zonder knoop. Nog geen verhoogd afzetvlak (misschien alleen een bank) en landen op de mat.

Groetjes, Yvonne

Leon Gijse
Professor
Professor
Expertise: Webdesign, Judo, Werkweken, organiseren en creativiteit
Contacteer:

Bericht door Leon Gijse » di 01 nov 2011, 16:58

Yvonne1985 schreef:Bedankt voor je reactie!!
Ik heb het kind gefilmd, dus zou het inderdaad eventueel kunnen terugkijken met de leerling.
Verder lijkt het me een goed idee, om even zonder kast + lijntje te gaan springen. Wanneer de aanloop goed is en de afzet natuurlijk, dan komt het kind natuurlijk ook beter op de kast...
Ik laat het je weten hoe het is afgelopen. Vrijdag mag ik weer!

Dan heb ik nog een andere vraag: hoe kan je een kind met faalangst en met wat overgewicht toch laten touwzwaaien (zonder knoop).
Heeft een negatief zelfbeeld en is in het veleden een keer gevallen waarbij hij zijn pols heeft gebroken.
Mijn einddoel is natuurlijk zelfstandig zwaaien zonder knoop. Nog geen verhoogd afzetvlak (misschien alleen een bank) en landen op de mat.

Groetjes, Yvonne
Hallo Yvonne,

Het is altijd de vraag wat haalbaar is. En of je een kind wel met iets wilt opzadelen dat het nooit zal leren. Doelen moeten binnen het bereik zijn van het kind. De grote vraag is of het doel dat jij stelt bij dit kind reëel is. en of het overgewicht niet te veel? Of speelt de faalangst een grotere rol. Het faalangst is met vertrouwen winnen en een hoop aandacht goed op te lossen. Het overgewicht is daarentegen een groter probleem. Dit kind zal ook de rekstok en andere onderdelen niet kunnen, Hoe los je dat op?

Ik zou het kind voorlopig met een knoop laten zwaaien zowel zittend als staand op de knoop. Daarna zal je toch zonder knoop moeten gaan zwaaien. Het is (vooral voor dikke kinderen) makkelijker zwaaien als ze het afzetvlak al met gestrekte armen verlaten. oke, het ziet er uit als bungelen, maar zo kan hij niet door zijn armen klappen, en daardoor vallen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,

Meester Leon
Monkey see, Monkey do!

Klik op de knop om te

Yvonne1985
Leerling
Leerling

Bericht door Yvonne1985 » zo 13 nov 2011, 23:13

Ik heb de aanloop geoefend zonder kast. Dus springplank en mat.
Aanwijzingen gegeven, voet getekend enz.
DIt gaat goed.
Maar nu ik er een (lage 4delig) kast voor zet, kaat de afzet niet goed...
Ze remt af en komt en springt niet met beide benen in de plank. Welke aanwijzingen en tips kan ik het meisje geven?

Dan heb ik nog een vraag.... is er ook ergens online een Licorlijst? Of heeft iemand van jullie een digitaal?

Groetjes, Yvonne

ispecht
Scholier
Scholier
Expertise: Na 4 jaar groepsleerkracht en deels vakdocent te zijn geweest, ben ik 2 jaar geleden voor LekkerFit gaan werken en heb ik me volledig op LO gestort.

2 jaar op PABO INHOLLAND gewerkt als leergang bewegingsonderwijs docent.

Momenteel bezig met het samen geven van de masterclass veilig en bekwaam trampolinspringen en een masterclass bewegingsonderwijs voor bevoegde groepsleerkrachten

Bericht door ispecht » vr 25 nov 2011, 15:05

Om aan te sluiten bij Leon.. Ook bij het kastprobleem zou ik de leerling op een eigen manier over de kast laten gaan. (nieuwe motorische leren/foutloos leren) Ik vind het zelf belangrijker dat een leerling met overgewicht bewegen leuk gaat vinden dan dat het op de "juiste manier"over de kast gaat.

mwiersma
Kleuter
Kleuter
Expertise: Van alles wat

Bericht door mwiersma » wo 18 jan 2012, 11:19

Je kunt de situatie met klein materiaal verder inrichten. Het kleine materiaal stimuleert de
leerling de beweging op een goede manier te beoefenen, waarbij het naar mijn idee het plezier in
het bewegen blijft. Het materiaal geeft voor de kinderen tevens een visueel beeld!

Het beoefenen van het springen = Banken voor de reutherplank
Het springen op de goede plaats van de plank = honkbalplaat op de plank leggen, vlakken neerleggen
Hoogte krijgen na de afzet = Ergens overheen springen, bijvoorbeeld een stok of dobbelsteen
Het komen op de kast = matje tegen de kast aanzetten ( hurksprong ) eerst 1 knie, daarna 2 knieën
Het komen tot steun op de kast = Dobbelsteen op de kast (dobbelsteen mag niet geraakt worden)

Er zijn tevens ook reutherplanken, die wat korter zijn. Ik gebruik deze pas een jaar, maar
ik heb er goede ervaringen mee. Vooral voor de kleinere kinderen is dit een succes. Ik bouw er bij
de kleintjes een verhaal omheen:
De springplank staat in vuur en vlam (rood) en het enige veilige plekje is het witte vlak (honkbalplaat).
Spring 1 keer en ga dan snel weg. Blijf weg bij vuur. Of
Je mag pas op de kast komen als het stoplicht op groen staat (groen vlak op de plank).

Bijna iedereen uit groep 3 springt na een aantal maanden goed in de plank en komt op de
knieën op de kast. Bij gebrek aan materiaal kun je ook vloerbedekking gebruiken ( wel even
op maat maken). Dit heb ik onlangs ontdekt bij de gymzaal van de Barkentijn (Bedankt Leon!!).

Elke situatie en elk kind (met zijn achtergrond) is anders. Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan.
Als je er iets mee gaat doen, dan hoor ik wel hoe het is geweest.

Semi_Deus
Kleuter
Kleuter
Expertise: Webdesign, Photoshop, Tennis, Voetbal, Structuur

Bericht door Semi_Deus » wo 18 jan 2012, 20:16

Ook voetjes tekenen op de reuterplank met krijt is een goede optie om ze met 2 voeten te laten springen, dus zowel de lijn als de voeten tekenen.
Daarna beginnen met dat ze maar eens op de kast moeten springen. Als dit goed gaat kunnen ze steeds verder proberen.
Semi_Deus

Klik op de knop om te

Plaats reactie

Terug naar “Springen”