Tien tellen in de rimboe

Lesideeën over de leerlijn tikspelen. Met daarbij de bijbehorende bewegingsthema's: tikspelen, afgooispelen en honkloopspelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guusje
Kleuter
Kleuter
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 15:29
Expertise: organiseren, doorzetten

Tien tellen in de rimboe

Bericht door Guusje » zo 22 aug 2010, 15:58

Een leuk alternatief voor apenkooi.

Tien tellen in de rimboe
 Alle aanwezige grote materialen; zoals banken, palen, kasten, etc.
 Alle aanwezige matten
 Alle aanwezige banken (met deze en bovenstaande materialen maak je (in de bovenbouw de kinderen) verstopplekken kris kras in de zaal)
 Korfbalpaal (in het midden van de zaal)
 Hoepel
 10 pilonnen

Voor de uitbouw:

 lintjes

Regelingen
 1 zoeker staat in het midden bij de paal en houdt de hoepel vast.
 Iedere lln. houdt een pilon vast.
 De zoeker telt met zijn ogen dicht af van 10 tot 1.
 Iedereen verstopt zich.
 Bij 0 opent de zoeker zijn ogen en kijkt rond. Wie gezien is moet uitkomen.
 De volgende keer telt de persoon maar van 9, daarna van 8, enz. Tot geen tijd meer overschiet om je te verstoppen en iedereen gezien is. Je moet steeds een andere verstopplek vinden dan
waar je eerst zat. (Deze regel kan je de eerste keren weglaten.)
 Ben je gezien dan ga je op de bank zitten.
 Bij 6 lopers op de bank (helft aantal lln.) stopt het spel en is de eerst geziene lln. de nieuwe zoeker.

Uitbouw 1
 Je mag niet terug naar de verstopplek waar je net vandaan kwam.

Uitbouw 2
 1 of 2 spionnen lopen rond met lintjes. Dit zijn extra levens.
 Als je verwisselt van plaats tijdens het zoeken en de zoeker ziet dit niet, dan krijg je een lintje van de spionnen.
 De lln. op de banken mogen langs de muren lopen en de lopers aanwijzingen geven.
 Heb je en lintje en ziet de zoeker jou, dan lever je het lintje in en doe je de volgende ronde weer mee met het spel.
Uitbouw 3
 Heeft de tikker je gezien dan ga je in de cirkel staan. Per zoekbeurt mag je 1 keer proberen ongezien (door de zoeker) weer het veld in te komen. Als dit lukt mag je weer meedoen.

Deze website is afhankelijk van reclames en donaties.

Klik op de knop om te


Gebruikersavatar
ispecht
Scholier
Scholier
Berichten: 14
Lid geworden op: do 11 feb 2010, 11:21
Expertise: Na 4 jaar groepsleerkracht en deels vakdocent te zijn geweest, ben ik 2 jaar geleden voor LekkerFit gaan werken en heb ik me volledig op LO gestort.

2 jaar op PABO INHOLLAND gewerkt als leergang bewegingsonderwijs docent.

Momenteel bezig met het samen geven van de masterclass veilig en bekwaam trampolinspringen en een masterclass bewegingsonderwijs voor bevoegde groepsleerkrachten

Re: Tien tellen in de rimboe

Bericht door ispecht » wo 03 nov 2010, 11:46

Voor filmpjes zie www.lekkerbuitenspelen.nl Dit spel kan ook erg goed buiten

Gebruikersavatar
Leon Gijse
Professor
Professor
Berichten: 196
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 20:15
Expertise: Webdesign, Judo, Werkweken, organiseren en creativiteit
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tien tellen in de rimboe

Bericht door Leon Gijse » wo 03 nov 2010, 13:49

ispecht schreef:Voor filmpjes zie http://www.lekkerbuitenspelen.nl Dit spel kan ook erg goed buiten
Je link doet het niet bij mij..... :cry:
Monkey see, Monkey do!

Gebruikersavatar
Oscar scipio
Scholier
Scholier
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 01:12
Expertise: Creativiteit

Re: Tien tellen in de rimboe

Bericht door Oscar scipio » wo 25 nov 2015, 16:43

Ik speel tien tellen in de rimboe altijd als volgt:
2 zoekers op de lange mat

20 lintjes voor kinderen die mogen verstoppen de rest van de klas zit op de bank.

Zoekers winnen als:
- alle pittenzakken in de bak liggen (iemand gevonden is pittenzak in de bak leggen) en het stop blokje nog niet om is.

De Verstoppers winnen als:
Het stop blokje omgaat en de pittenzakken nog niet allemaal in de bak liggen
Blokken: 10, 9, 8, 7, 6 stop blok (6 blokken totaal)

Als de zoekers beginnen met tellen 10-0 moet je drie dingen doen.
1. Pion aanraken (staan overal in de gymzaal om botsingen te voorkomen)
2. Je naam roepen
3. Een andere verstopplek zoeken

De zoeken krijgen bij 0, 60 seconden de tijd (zandloper) om zoveel mogelijk kinderen te vinden. Hierbij dienen de voeten altijd de lange mat aan te raken.
Als de tijd op is of je hebt verkeerd gegokt dan wordt er verder geteld. 9 tellen in de rimboe...etc.

Als je af bent geeft je je lintje door aan de scheidsrechter (die de tijd bijhoudt en de check doet of een kind op plek x zit) als er opnieuw geteld wordt mogen de kinderen die inmiddels weer een lintje hebben verstoppen.

Hierdoor heb je een doorloop en zitten kinderen kort op de bank!

Uitbouw:
Om 10 pionnen zit een ring. Als de tikkers bij 0 zijn lellen ze een belletje en betekend dit dat je mag proberen om een ring te pakken. Wordt je gepakt met een ring dan leg je deze terug en geef je je lintje door.
Als alle ringen zijn gepakt winnen de Verstoppers ook.

Tip:
Einde spel
Ik speel dan "the voice of silence"... De twee zoekers zitten op de jury stoel (op de grond) met de rug naar de klas. Als het helemaal stil is draaien ze om door op de knop te drukken en kiezen ze een nieuwe zoeker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Deze website is afhankelijk van reclames en donaties.

Klik op de knop om te


Gebruikersavatar
Oscar scipio
Scholier
Scholier
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 01:12
Expertise: Creativiteit

Re: Tien tellen in de rimboe

Bericht door Oscar scipio » wo 25 nov 2015, 16:47

En nog een paar foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Deze website is afhankelijk van reclames en donaties.

Klik op de knop om te


Plaats reactie

Terug naar “Tikspelen”